Зауваження щодо статті
Передрук перекладу статті з https://drukarnia.com.ua/articles/battletech-vstup-do-gri-pro-zitknennya-bronovanikh-mashin-Ubsqn з дозволу автора статті.
Battletech це гра, яка виникла в далеких 80их, і була частиною першої хвилі сай-фай і фентезі варгеймів разом з Вархамером. Ці франшизи довели, що варгейми це не лише нудне хобі для дідів, які збирають гори металевих Прусів, але й хобі для підлітків, які можуть збирати гори металевих роботів.
Система майже не змінилась з часів її створення і старі книги все ще актуальні. Наразі є два варіанти, як почати грати та досліджувати сетинг: оригінальний Батлтех: варгейм-симуляція, який чудово підійде для наративної гри, або ж Alpha Strike – швидкий і більш збалансований варіант. Але зачекайте….
Хіба Battletech це не комп’ютерна гра?
І так і ні. Battletech мав поважний список відеоігор в минулому і не так давно повернувся в цю нішу. HBS Battletech, гра-стратегія, яка має ту ж назву, що і настільна гра(що спричиняє незручності під час пошуку того чи іншого в інтернеті) вийшла доволі недавно. Також є серія MechWarriors, яка скоріше шутер, ніж стратегія. Обидві ці гри чудові, з чого випливає питання…
Чому тоді просто не грати в відео-ігри?
Окрім гарненьких маленьких пластикових роботів звісно є й інші причини. Сюжет гри розгортається в часи Війн за спадщину 3025го року, коли технології були доволі обмеженими і ще не були створені Клани, найшпопулярніша фракція в грі. Якщо вас цікавлять інші періоди в історії всесвіту чи більш технологічні мехи, відео-гра не надасть вам цього. До того ж грати там можна лише мехами, а не як в настільній версії, де можна було використовувати піхоту, танки, вертольоти та іншу різноманітну техніку. Геймплей висвітлює процес гри за Найманця, що дуже весело і під час гри на столі, але це не єдина можлива роль в світі Батлтех. Там не можна грати за пірата, військового, меха гладіатора, технологічного екстреміста чи будь-якого іншого дивака, якими наповнений цей сай-фай сетинг. Відео гра є чудовою можливістю познайомитись зі всесвітом і в неї просто весело грати, але вона не може надати всього того різноманіття ігрових можливостей та лору, які є в настільній грі.
Світ
Лор Батлтехf це одна з його сильних сторін. Сюжет веде нас через довгу історію Внутрішньої Сфери, як охоплює приблизно 500 світлових років навколо Землі. Сетинг наповнений ворогуючими фракціями, лихими телефонними компаніями, найманцями, піратами, лицарями, аристократами, гладіаторами, двійниками, інтригами, весіллями, тіньовими корпораціями, незаконними військовими закупівлями, генетично модифікованими любителями футболу, ще більш лихими телефонними компаніями та постійними війнами. Також має місце незвичний таймлайн. Замість того, щоб нескінченно рухатись від певного моменту часу задля розширення всесвіту гри, у Battletech ввели мета-сюжет, який постійно просувається вперед, навіть якщо іноді це відбувається дуже повільно.
Це означає, що з часом з’являються нові технології, а разом з ними і нові загрози. Таким чином настрій і тон сетингу може змінюватись. Цілі нації можуть з’являтись і зникати, в той же час впливаючи на зміни всесвіту, в залежності від того в якій точці таймлайну знаходиться гравець. З’являється відчуття живого світу, який постійно рухається і змінюється.
Різні періоди в сетингу підійдуть різним гравцям. Це може бути лицарський період 3025го, історії великої війни та галактичної боротьби 3050го, чи більш мілітарний сай-фай нахил 3067го, або ще більше складні і просунуті технології пізніших часів.
Мехи
Центральними фігурами Батлтех є бойові мехи, гігантськи роботи, якими керують військові аристокарти. Вони дуже дорогі і складні у виготовленні, чим нагадують лицарські обладунки чи колісниці з древньої історії Землі. Мехи мають різну вагу, від 20 до 100 тон, виконують різні функції та мають відмінності в технологічному розвитку. Є як просунуті та витончені механізми, як-от Скажений Кіт або Тор, так і масивні, грубі механізми, типу Атлас. Естетично кожен мех відрізняється, він може мати як чітко виражені гуманоїдні риси, а може бути просто ракетою обвішаною гарматами. Відчутний вплив аніме жанру теж може варіюватись, від буквально крадених дизайнів франшизи Роботек до мало не кубовидних роботів. Гра вдало передає відчуття управління громіздкими потужними металевими левіафанами.
Принцип роботи мехів відрізняється в залежності від обраного варіанту гри. В класичному Батлтех мех представлений листом з табличками, підсистемами, зброєю, навичками і датчиками, які представляють мало не кожну складову робота. Все це виглядає дещо складно на перший погляд, та не переймайтесь, це не ракетобудування.
Картки з характеристиками для Alpha Srike менш обтяжені інформацією. Замість того, щоб описувати кожну зброю і механізм, там зображена с потужність пострілів на різній дистанції, шкала здоров’я і короткий список спец. правил. Все це доволі просто читається. Разом з тим в Alpha Strike мехи відчуваються по різному, хоч і мають дуже схожі картки.
Ігровий процес
Повертаючись до розбіжностей між класичною версією і спрощеним Альфа Страйк, варто сказати, що перший більше підходить для відіграшу малою кількістю мехів, адже кожен мех там має більшу кількість характеристик, на відміну від АС, в якому правила мехів спрощені, і це спрощує управління більшими загонами включно з піхотою, танками і т.д.
Зазвичай Батлтех грається на паперовому полі з гексагональною сіткою, яка представляє поле бою. Гексові поля ідуть в стартових наборах, або ж їх можна докупити окремо. Також стануть в пригоді д6 куби, різні токени та, власне, мініатюри мехів, або ж щось, що буде їх репрезентувати в битві. Майже кожна перевірка характеристик вимагає кидка 2д6 кубів. Це дає велике різноманіття результатів, синергуючи з системою Навичок Пілота, в якій вищий рівень уміння приносить відчутніший результат.
Раунд поділяється на фази, починаючи з Фази Ініціативи. Хто викинув вищий результат на кубах, той ходить другим. Ходити першим в Батлтех не так вигідно, адже всі дії відбувають умовно одночасно і результати цих дій підраховуються лише в Кінцевій Фазі, тож другий гравець бачитиме, що зробив його опонент і зможе більш ефективно протидіяти.
Наступною є фаза Руху, в якій мехи гравців переміщуються почергово, починаючи з першого гравця. Другий гравець має перевагу, адже він може втекти з під дистанції ворожого вогню і обрати вигідну позицію, адже мех першого гравця походивши не зможе втікти. Повороти в Батлтех теж рахуються як рух, тож швидкі мехи не просто бігають швидше, але й мають більшу маневреність і більше можливостей розвернути їх зброю на супротивника.
Після цього йде фаза Стрілецьких Атак, в якій гравці роблять постріли з усією зброї, знову по черзі починаючи з гравця, що програв ініціативу. Всі нанесені пошкодження підраховуються в Кінцевій Фазі, і знову другий гравець має перевагу, бо може планувати свої дії в залежності від дій опонента. Вся зброя, яку має робот, встановлена на різних частинах його броні і має різну арку стрільби та різну відстань, на якій зброя ефективна. Пошкодження каносяться конкретним частинам меха, як от права нога чи ліва рука, при цьому можливе виведення з ладу певних систем і зброї до кінця гри. Мех “помирає” лише коли перестає працювати двигун, голова або центральна частина торсу.
Далі йде фаза Фізичних Атак, в якій якщо ваш мех достатньо близько до противника, ви можете постукати робота опонента зброєю ближнього бою. Деякі мехи дуже вправні в цьому завдяки своїй швидкості, яка дозволяє їм швидко скорочувати дистанцію, але більші мехи завдають більше шкоди під час ближнього бою, тому тісний контакт з 100-тонним мехом класу «Штурмовий» — це чудовий спосіб отримати кулаком в кабіну.
Завершує весь цей екшн Фаза Нагріву. Гравець заповнює шкалу нагріву протягом ходу в залежності від дій, яку виконує мех. Особливо нагріває системи робота використання зброї. Під час Фази Нагріву мех охолоджується і позбувається пунктів нагріву в залежності від технологічної просунутості системи охолодження. Якщо після охолодження мех досі має пункти нагріву, мех отримує пошкодження певних систем. Чим частіше мех перегрівається, тим більше негативних ефектів він в результаті отримує, починаючи з проблем з попаданнями зі стрілецької зброї, закінчуючи згоранням вашого пілота заживо в кабіні.
Закінчує раунд Кінцева Фаза під час якої в основному відновлюються певні здібності мехів. Найголовніше в цій фазі те, що пілоти, які знепритомніли в наслідок отриманих пошкоджень або перегріву, можуть отямитись і повернути мех до гри.
В Альфа Страйк всі фази повторюються, але вони спрощені для швидшого відіграшу. Великі групи мехів можна рухати одночасно, під час руху можна вільно повертатись, тож мехи загалом можуть рухатись по полю швидше. Стрілецька фаза і фаза Фізичних Атак були об’єднані в одну Фазу Атаки, в якій гравець кидає 2д6 для УСІЄЇ зброю на борту робота, звіряючись з відстанню та модифікаторами зброї. Фізичні Атаки працюють так само, а пошкодження залежать від розміру меха. Фаза Нагріву була спрощена до навички “Перегрів”, яка дає додаткові пошкодження під час вашої наступної атаки в обмін на дебаф на спробу влучання по цілі. Фаза Ініціативи та Кінцева Фаза не змінюються.
Це не так складно, як здається
Підсумовуючи, можна сказати, що Батлтех заслужив репутацію складного варгейма, та це несправедливе твердження. Гра не складніше за інші в своїх базових правилах і має умовні “рівні” складності (вступний, стандарт, просунутий) і завжди можна обмежитись комфортним для Вас рівнем гри, щоб не переобтяжувати ігровий процес.
Сетинг Батлтех має велику кількість контенту, як ігрового так і лорного, і майже кожна фракція та епоха мають прописану історію та правила відіграшу. В залежності від вподобань можна підібрати бекграунд для своїх мехвоїнів(пілоти мехів). Гра дуже дешева, як для варгейму з мініатюрами, а пристойний стартовий набір розважить вас на перші декілька десятків партій за розумну ціную. До того ж додаткових мехів можна просто дістати не лише з офіційних джерел, але й завдяки великій кількості моделей для 3д друку. 31-е століття наповнене цікавим лором та веселим ігровим процесом і сподіваюсь ця стаття зацікавить вас.
Оригінал статті: https://www.goonhammer.com/battletech-introduction/